EGNE ARTIKLER
FØRSTE SAMLING
LIGE ET ORD OM EGNE ARTIKLER:
Den indlagte tekst i billedet herover har jeg valgt fordi jeg ønsker at buddet om at elske og ære Gud skal være overordnet over alt, der skrives på denne hjemmeside. Enhver, de kender sin Bibel ved at Jesus så fortsætter med ordene ”Men der er et andet (bud), som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv. På de to bud hviler hele loven og profeterne”. Men hvordan giver kristen næstekærlighed sig så ud?
Du kan se mit svar ved at klikke her.
Selv om moriel.dk egentlig blev grundlagt for kun at publicere andres undervisning er det gået sådan at jeg løbende har følt mig inspireret til at skrive artikler selv, og tilføje dem til siden. Det voksede og voksede, og antallet af undersider kom op på over 200, som jeg fordelte på siderne med internetadresserne ovm1.dk, ovm2.dk, ovm3.dk og ovm4.dk, og kaldte dem "egne artikler første samling”, "egne artikler anden samling”, ”egne artikler tredje samling”, og "egne artikler fjerde samling”, af økonomiske årsager måtte jeg dog overveje at bortspare ovm3.dk (egne artikler tredje samling), og gik så i gang med at samle artiklerne, der lå i ovm3.dk i et menupunkt i ovm1.dk kaldt ”tidligere 3. samling", Da jeg havde fået flyttet nogle af artiklerne lykkedes det mig dog at finde penge til at opretholde ovm3.dk så jeg stoppede med flytteprocessen. De artikler jeg inden da nåede at flytte kan findes i en nedfaldsmenu, der fremkommer, når man holder musen hen over menupunktet "tidligere 3. samling”. I forbindelse med flytningen gik jeg disse artikler ”lidt efter i sømmene”. så det blev en lidt tidkrævende omgang, som jeg tror og håber var indsatsen værd.
DEN KARISMATISKE BEVÆGELSE
Hvordan kunne noget, der begyndte så godt ende så dårligt?
I begyndelsen bestod den karismatiske bevægelse af mennesker, der var så hengivne i deres tro at de ønskede at leve deres liv lige så radikalt, som de kristne i det 1. Århundrede (sådan,som de læste om det i det nye testamente). Det betød at de forventede at se karismata (Helligåndens gaver) i funktion i deres midte, og her fokuserede man særligt på dem, der er omtalt i Romerbrevet Kap. 12 og 1. Korinterbrev Kap. 12 . De var desuden overbeviste om at sande kristne ikke defineres ved hvilken kirkeretning de tilhører, men ved deres personlige forhold til Kristus.
De 2 ovennævnte holdninger er (efter min opfattelse) begge gode og rigtige, men der viste sig at være nogle indbyggede fælder hvoraf jeg vil omtale 2 herunder:
For det førsteKarismata:
Det at kunne demonstrere karismatiske gaver (for eksempel tungetale) blev hurtigt til en målestok for hvor hengiven en kristen man var, så folk begyndte at efterligne disse ting for at blive accepterede (den letteste at efterligne er tungetale).
og for det andet Inklusivitet:
Eftersom der var et ønske om at favne alle sande kristne, så måtte man enes om en definition af "en sand kristen”. Definitionen blev: Enhver, der tror at Jesus sonede al verdens synd ved at lade sig korsfæste og 3 dage senere opstå fra de døde er en sand kristen.
Det lyder jo umiddelbart fint , men hvilken Jesus taler man om? Vi må huske at det er den sunde lære, der definerer hvem Jesus er!
Jesus advarer i Matt. kapitel 24 om at der vil komme falske profeter, der forkynder falske kristusser, og Paulus advarer i 2. Kor. 11, 3-4 imod at acceptere en anderledes Jesus, men det er præcist sådan det er gået at man ikke holder sig strengt til skriftens definition af
hvem Jesus er, Jesus er Guds ord kommet i kødet fortæller Joh. 1, 14-15 og Han er hele Guds ord – ikke bare visse udvalgte dele. Vi må medtage hele den bibelske åbenbaring , for at kunne definere den sande Jesus (2. Tim 4,3 ,Tit 1,9 og Salm. 119,160).
Alt dette fører til min
Konklusion:
Den karismatiske bevægelse ”kørte i grøften" fordi:
Ønsket om at favne alle kristne førte til en nedvurdering af betydningen af sund lære i en sådan grad at det at debattere det læremæssige blev set på, som anstødeligt, ukærligt og lovisk (uha, vi lever jo i nådens tid, så vi må ikke dømme!). desuden: hvis man vil have fællesskab mellem forskellige kirkeretninger går det normalt således at det bliver den laveste fællesnævner (rent læremæssigt) man enes om, og det er jo netop det eneste man kan enes om (lige som i politik), så for fællesskabets skyld undgår man diplomatisk at være konsekvent sandhedssøgende, med den konsekvens at kærligheden til sandheden går tabt, og så er følgevirkningen den vi kan læse om i 2. Tess. 2, 10-11 at Gud sender vildfarelsens magt over sådanne fællesskaber, så de tror løgnen!
Jeg vil slutte dette afsnit med at sige at der vel findes 2 slags karismatikere:
ikke alle karismatikere er rabiate hyper-karismatikere, men det rabiate har taget stadig stigende overhånd.
læs om det hyperkarismatiske ved at klikke her