EGNE ARTIKLER
FØRSTE SAMLING
LIGE ET ORD OM EGNE ARTIKLER:
Den indlagte tekst i billedet herover har jeg valgt fordi jeg ønsker at buddet om at elske og ære Gud skal være overordnet over alt, der skrives på denne hjemmeside. Enhver, de kender sin Bibel ved at Jesus så fortsætter med ordene ”Men der er et andet (bud), som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv. På de to bud hviler hele loven og profeterne”. Men hvordan giver kristen næstekærlighed sig så ud?
Du kan se mit svar ved at klikke her.
Selv om moriel.dk egentlig blev grundlagt for kun at publicere andres undervisning er det gået sådan at jeg løbende har følt mig inspireret til at skrive artikler selv, og tilføje dem til siden. Det voksede og voksede, og antallet af undersider kom op på over 200, som jeg fordelte på siderne med internetadresserne ovm1.dk, ovm2.dk, ovm3.dk og ovm4.dk, og kaldte dem "egne artikler første samling”, "egne artikler anden samling”, ”egne artikler tredje samling”, og "egne artikler fjerde samling”, af økonomiske årsager måtte jeg dog overveje at bortspare ovm3.dk (egne artikler tredje samling), og gik så i gang med at samle artiklerne, der lå i ovm3.dk i et menupunkt i ovm1.dk kaldt ”tidligere 3. samling", Da jeg havde fået flyttet nogle af artiklerne lykkedes det mig dog at finde penge til at opretholde ovm3.dk så jeg stoppede med flytteprocessen. De artikler jeg inden da nåede at flytte kan findes i en nedfaldsmenu, der fremkommer, når man holder musen hen over menupunktet "tidligere 3. samling”. I forbindelse med flytningen gik jeg disse artikler ”lidt efter i sømmene”. så det blev en lidt tidkrævende omgang, som jeg tror og håber var indsatsen værd.
PESHET & PESHER
Den undervisning Jacob Prasch giver har virkelig været en øjenåbner for mig, og hans væsentligste hermeneutiske metode (teksttolkningsmetode) er Midrash, som er den metode rabbinere på Jesu tid benyttede, og derfor brugte Jesus og Paulus det også.
Man kan måske anlægge den betragtning at Jesus ER Guds ord, og at Han derfor ikke behøver at tolke ordet, men Han gjorde det dog (måske for at vise os, at Midrash er den rigtige metode at anvende). Der er 2 begreber i Midrash, som er væsentlige at forstå (begreber, som Jacob ofte nævner i forventning om at tilhørerne ved, hvad han taler om). Det er:
1. Peshet: Den ligefremme enkle forståelse af en tekst (som man ville læse et Anders And blad)
2. Pesher: den underliggende dybere forståelse af en peshet (det indforståede, billedtale, metaforer osv.)
Her skal det stærkt pointeres at man aldrig må begynde at lede efter pesher betydningen før man har fået fat i tekstens peshet betydning. Gør man det alligevel ender man højest sandsynlig op i gnosticisme. Pesher forståelsen må altså ikke stå alene og overskygge peshet forståelse. Man må ikke fundere lære på billeder i Bibelen. Billeder kan bruges til at belyse en lære, men det er noget helt andet.
Det skal også lige nævnes at rabbinere (og derfor Jesus) ofte brugte ting fra hverdagens liv til at beskrive åndelige ting (Jesus talte meget i lignelser) her er nogle eksempler:
a. Jesus sagde til Nikodemus at et menneske ikke kan se Guds rige uden at blive født på ny, og da Nikodemus sagde ”et menneske kan da ikke for anden gang komme ind i moders liv, og fødes” hånede Jesus ham lidt og sagde ”forstår du, der er lærer i Israel ikke dette?” Jesus talte om at blive født åndeligt af Gud.
b. Jesus sagde til den samaritanske kvinde (ved Jakobs brønd) "hvis du havde vidst hvem du taler med ville du bede mig om vand, og jeg ville give dig levende vand, så du aldrig mere vil tørste." Vi kan se af Joh. 7,37 og Es. Kap. 43 at levende vand er et billede på Helligånden. Levende vand (maim haiim) var dengang beskrivelsen for regnvand, eller det regnvand bliver til: grundvand, kildevæld, vand i gravede brønde og lignende. Kvinden troede at Jesus talte om vandet i brønden, men værende rabbiner, så talte Jesus altid om det åndelige, og altså her om Helligånden.
Sådan er det også med mange af forskrifterne i Toraen (for eksempel spiseforskrifterne): De dyr, der gerne måtte spises er billeder på Jesus (lammet for eksempel) de, der ikke måtte spises har karakteregenskaber, som er fremtrædende ved mennesker, som Gud advarer imod) (kamæleon for eksempel. Det hebræiske ord for kamæleon er det samme ord, der bruges for hykler).
Hvis du forstår engelsk kan du få et eksempel på brug af peshet og pesher ved at klikke her.